KEDİ VE KÖPEKLERDE KISIRLAŞTIRMA NEDİR, NEDEN YAPILMASI ÖNERİLİR?

Kedi ve Köpeklerde Kısırlaştırma Nedir? Neden Yapılması Önerilir?

İstenmeyen kızgınlık davranışları ve hormonlara bağlı stresi ortadan kaldırmak için kısırlaştırma kararı verilir. Hayvanlar seksüel hormonların etkisiyle çiftleşme isteği gösterirler ve sadece sayıca çoğalma amacı güderler.Ancak göz önünde bulundurulması gereken onlara sağlıklı bir yaşam ortamı hazırlamaktır. Ve  kontrolsüz üremenin önüne geçmektir. Dişi köpekler 6 ayda bir kızgınlık belirtisi göstermektedir. Bu süre 21 güne kadar uzayabilmektedir. Bu sürede kanama, stresli ve sinirli hal, diğer köpeklerle mücadele haline girebilir. Dişi kediler ise sık sık kızgınlık dönemine girerler. Erkekler için ise  belli sınırları olan kızgınlık süresi yoktur. Her dönemde çiftleşme isteği gösterebilirler.

Dişi kedi ve köpeklerde Pyometra denilen rahim iltihabı riski her kızgınlıkla beraber artmaktadır. Ayrıca meme tümörleri oluşma riski de her östrus dönemiyle katlanarak artmaktadır. Meme tümörü riski geçirilen siklus sayısına bağlı olarak her seferinde bir adım yaklaşır. İlk kızgınlıktan önce yapılan kısırlaştırma operasyonu meme tümörü riskini minimalize eder.  Diğer taraftan olası ovaryum tümörleri de engellenmiş olur. Erkek kedi ve köpeklerde de testis tümörlerinin önüne geçmek amacıyla kısırlaştırma en önemli yöntemdir.

Diğer taraftan hayvanları koruma kanununa bakacak olursak “Kontrolsüz üremeyi önlemek amacıyla, toplu yaşanan yerlerde beslenen ve barındırılan kedi ve köpeklerin kısırlaştırılmaları esastır.” ibaresini görürüz.

Kedi ve köpeklerin kısırlaştırma işlemleri şu şekilde basitçe ifade edilebilir; erkek hayvanların testisleri kastrasyon yöntemi ile alınır. Dişilerin kısırlaştırma  operasyonu (Overiohisterektomi) ise uterusu yani rahmi ve beraberinde yumurtalıkları alınması şeklinde gerçekleştirilir.  Dişilerin operasyon süreci, erkeklere nazaran biraz daha komplikedir. Operasyon zamanını da belirlerken dişilerin kızgınlık döneminin bitmesi beklenmesi gerekir.  Erkeklerin ise hem operasyon süreci, hem de iyileşme süreci daha kısadır. Her iki operasyon da genel anestezi altında yapılır. Operasyon öncesi yapılacak gerekli tetkikler ışığında hareket etmek ve doğru zamana karar vermek önemlidir.

Kedi ve köpeklerin kızgınlık dönemlerinde ortaya çıkabilecek olan çeşitli sıkıntılar da kısırlaştırma kararı vermede etkili olacaktır. Dişilerin bu süreçte bağırmaları huzursuzluklarının göstergesidir. Erkekler ise evin farklı yerlerine idrar yaparak işaretleme yapabilir ve bu özellikle evde oldukça can sıkıcı bir durumdur.Hormonal değişimlerin olduğu bu dönemlerde evden kaçmaya meyilli olabilir hatta yüksekten düşme gibi travmatik sonuçlar yaşayabilirler.  Evi terk etmeleri durumunda ise kontrolsüz çiftleşme, pek çok enfeksiyona maruz kalma riskini doğurur. Yine bazen  sıkıntılı bir durum olarak ev halkına karşı agresyon sergileyebilirler.

Ayrıca seksüel siklusa bağlı olarak hormonların değişim göstermesi bazı hastalıkların tedavisini de güçleştirebilir.

Tüm bunlar kedi köpeklerin  kısırlaştırması kararı için önemli sebeplerdir.

Gelişim sürelerini tamamlamış , aşı programları bitmiş, herhangi bir rahatsızlığı bulunmayan, dişiler için kızgınlık sürecinde olmayan  kedi ve köpeğiniz , hekiminizle belirleyeceğiniz doğru zamanda operasyona alınır.  Operasyon sonrasında antibiyotik tedavileri, ağrı yönetimi yapılan dostunuz sizin de iyi bakımınızla hızlıca normal hayatına dönecektir.