KEDİ VE KÖPEKLERDE CORONAVİRÜS ENFEKSİYONU

Coronavirüs, son zamanların en büyük korkularından biridir. Üstelik sadece kendimiz için değil, evcil hayvanlarımız için de endişeleniyoruz. Kedi ve köpeklerde Coronavirus görülüyor mu, nasıl bulaşıyor, ne yapmak ve nelere dikkat etmek gerek gibi pek çok soru dolanıyor zihinlerde. İşte bunlara cevap olacak bazı önemli bilgiler, Buna göre ilk bilinmesi gereken, Coronavirüs’ün bir virüs ailesi olduğudur. Pek çok çeşidi olan bu virüs ailesinin bazı üyeleri insanları bazı üyeleri hayvanları hasta edebilir. İnsanlarda ateş, enerji ve iştah kaybı, tat ve koku kaybı, eklem ağrıları gibi belirtiler verip, pnömoniye varabilen bir tablo ortaya çıkarsa da Covid-19 olarak adlandırılan coronavirüs türü kedi köpeklere geçtiği yada onlardan bize bulaştığına dair bulunmuş hiç bir veri yoktur. Evcil hayvanlarımızı etkilemez onlardan da bize bulaşmaz. Bir köpeğin ağız mukozasında  bu virüsün tespit edilmiş, ancak karantinada tutulan köpekte başka bir semptom gözlenmemiştir. Köpeğin etrafı yalaması yoluyla virüsü almış olduğu sonucuna varılmıştır.

Bazen hayvanlar da öksürük, ateş ve benzeri belirtiler görülebilir. Ancak bunun sebebi farklı virüsler olabilir  Bununla birlikte dünya genelindeki öneri, Covid-19 pozitif olduğunu öğrenen insanların, kendini hem hayvanlardan hem de insanlardan izole etmesi gerektiğidir. Hatta eğer mümkünse siz iyileşene kadar evcil hayvanınıza başka biri bakmalıdır. Siz bakmak zorundaysanız ise eldiven ve maskeyi eksik etmemeli, ellerinizi sık sık yıkamayı unutmamalısınız.

Kedileri etkileyen Coronavirus (Feline Enterik Coronavirüs) enfeksiyonu insanlara bulaşmaz ve insanlarınkinden farklıdır. Etken başlıca intestinal kanalda yerleşir ve ishalle kendini gösterebilir. Bazen subklinik ve hafif enterit bazen de solunum rahatsızlıkları yapabilir. Virüs fekal yolla atılır ve saçılan virusun fekal-oral veya oral-oral yolla alınmasıyla kediden kediye bulaşır. Yapılan laboratuvar testleriyle coronavirüsü tespit etmek ve gerekli şekilde hızlıca tedaviye başlamak önemlidir.

Felin Enterik Coronavirüs mutasyon sonucu kedide Felin İnfeksiyoz Peritonitis (FİP) adı verilen daha ciddi bir hastalığa dönüşebilir. İmmun yeterliliğin azaldığı durumlarda virusün de suşuna bağlı olarak görülebilen bu durum çok ciddi takip gerektirir. Kuru formu ve yaş formu olan FİP, kuru formda kedinin iyi bakım koşullarında hayatı boyunca taşıdığı ama bağışıklığı desteklendiği sürece hayatına devam edebildiği düzeyde kalabilir. Yaş formunda ise durum ciddileşmiş demektir. Karın boşluğunda sıvı toplanmasıyla kendini belli eder. Bazen göğüs boşluğunda da sıvı toplanması görülebilir. Genel durum iyice bozulur. Nefes almada zorlanmalar olur, sinirsel semptomlar eşlik edebilir, koordinasyon bozuklukları gelişebilir. Gözlerde belirtiler verebilir, iştah oldukça azalır.

Köpeklerdeki coronavirüs (Canine Coronavirus) suşu da zoonotik değildir yani insana bulaşmaz. Akut bir başlangıç öyküsüne sahip ishalle kendini gösterir. Dışkı turuncu renkte kötü kokulu olabilir. Halsizlik, dehidrasyon, bağırsaklarda peristaltiğin artması sebebiyle invaginasyon görülebilir.  Her yaştan köpekler görülebilmesine karşın yavrular çok daha hassastır. Oldukça bulaşıcı ve duyarlı köpekler arasında hızla yayılma yeteneğine sahiptir. Fekal-oral yolla bulaşır. Yavruluk döneminde aşı programına eklenen aşılarla korunma sağlanır.